Nie wszystko da się przewieźć samolotem choć wszystko jesteśmy w stanie spakować
Oprócz transportu drogowego oraz morskiego coraz większą popularność (zwłaszcza na świecie) zdobywa transport lotniczy. Mimo, że przeważającą część przesyłek lotniczych stanowią listy i paczki pocztowe coraz więcej firm, a także osób prywatnych zaczyna wysyłać drogą powietrzną przedmioty wielkogabarytowe. Żeby wasza paczka została jednak przyjęta przez przewoźnika na pokład samolotu musi zostać odpowiednio zapakowana. Tutaj z pomocą przychodzi nasza firma, dla której pakowanie do transportu lotniczego to chleb powszedni.
Dlaczego właściwe pakowanie do transportu lotniczego jest istotne.
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że przepisy i prawo lotnicze pisane są ludzką krwią. Co jakiś czas dochodzą do naszych uszu informacje o wypadkach lub katastrofach lotniczych. Większość z nich spowodowanych jest szeregiem następujących po sobie błędów pilotów splecionych z mniejszą lub większą awarią samego samolotu. Jest jednak wiele katastrof lotniczych, których przyczyną były niewłaściwie spakowany lub przymocowany towar.
29 kwietnia 2013 roku Boeing 747-400 startujący z brytyjskiej bazy wojskowej Camp Bastion w Afganistanie rozbił się w wyniku ‚przeciągnięcia’ po przesunięciu się ładunku w luku bagażowym.
28 listopada 1987 roku Boeing 747-244B lecący z Tajwanu do Jahannesburga spadł do Oceanu Indyjskiego w wyniku pożaru wywołanego przez baterie komputerów, które były spakowane w polistyren.
Żeby w przyszłości nie dochodziło do podobnych katastrof każdy przewoźnik lotniczy przykłada bardzo wielką uwagę na odpowiednie pakowanie do transportu lotniczego. Mając na uwadze bezpieczeństwo przesyłanego towaru oraz przede wszystkim załogi samolotu w porozumieniu ze zleceniodawcą nasza firma zajmuje się pakowaniem do transportu lotniczego, które spełnia wszelkie normy i regulacje przewoźników lotniczych zrzeszonych w IATA (International Air Transport Association).
O czym powinniśmy wiedzieć przed zleceniem pakowania do transportu lotniczego?
Transport lotniczy nie jest tani; pod tym względem przegrywa z lądowym lub morskim. Dla wielu osób jednak czas to pieniądz. Bywają sytuacje, że towar musi trafić do Klienta mieszkającego na innym kontynencie na następny dzień. Wysyłanie towaru samolotem jest w tej sytuacji jedyną opcją. Zanim jednak zlecimy pakowanie do transportu lotniczego powinniśmy się dowiedzieć czy nasz towar nie znajduje się na liście materiałów niebezpiecznych. Na chwilę obecną przepisy IATA DGR (Dangerous Goods Regulations) wyszczególniają około 3000 materiałów niebezpiecznych wraz z podaniem ich charakterystyk oraz warunków po spełnieniu których dany materiał może zostać przyjęty do transportu. Materiały te są sklasyfikowane w 9 klas. Dla każdej z nich obowiązują specjalne nalepki do oznakowania towaru.
Oprócz tego rozróżnia się także 6 grup:
1. Zabronione do przewozu transportem lotniczym
2. Ukryte materiały niebezpieczne
3. Materiały niebezpieczne dozwolone do przewozu w przesyłkach pocztowych.
4. Materiały niebezpieczne będące własnością przewoźnika
5. Materiały niebezpieczne dozwolone do przewozu transportem lotniczym przez pasażerów lub członków załogi.
6. Materiały niebezpieczne dozwolone do przewozu jako cargo.
Zanim więc zlecisz nam wysyłkę swojego zabytkowego samochodu na wystawę do USA zwrócić uwagę na akumulator, który stanowi rodzaj zagrożenia.
Na jakie czynniki należy zwrócić uwagę podczas pakowania do transportu lotniczego?
Towary wysyłane drogą lotniczą muszą być odpowiednio zabezpieczone. Podczas procesu pakowania towaru w skrzynie transportowe należy uwzględnić wiele czynników:
- wytyczne wybranej linii lotniczej w zakresie akceptowanych przez nich opakowań i sposobów dostawy
- typ samolotu wybranego do transportu
- właściwości higroskopijne pakowanego towaru, czyli w jakim stopniu przedmioty pochłaniają wilgoć z powietrza lub w jakim stopniu mogą powodować występowanie wilgoci w powietrzu
- wagę i wymiary ładunku
- nacisk towaru na 1 m2
- odległość przelotu
- wrażliwość towaru na wibracje
- wrażliwość pakowanego towaru na zmiany ciśnienia i temperatury
- możliwy sposób magazynowania i przeładunku towaru