Pakowanie do transportu – co warto wiedzieć, zanim zlecisz przesyłkę?
Wielkogabarytowe urządzenia czy towary na eksport to duże wyzwanie logistyczne. Kluczowe znaczenie ma tu nie tylko sam przewóz, ale również pakowanie do transportu. Firmy zajmujące się eksportem swoich towarów szukają w tej kwestii solidnych partnerów. Najchętniej wybierają takich, którzy zajmą się ich zleceniem od początku do końca. Zaprojektują dedykowane, bezpieczne opakowanie, spakują w nie towar z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa, a dodatkowo zapewnią także jego dowiezienie do miejsca docelowego lub portu morskiego czy lotniczego.
Jak wybrać firmę, która profesjonalnie zorganizuje pakowanie do transportu?
Pakowanie do transportu to bardzo odpowiedzialne, wymagające sporej dozy wiedzy technicznej i wyobraźni zadanie. Chcemy, aby nasz towar bezpiecznie dotarł do punktu odbioru, a nasz partner zagwarantował nam, że tak się właśnie stanie. Jak więc wybrać firmę, na której będzie można polegać i która weźmie na siebie całość procesu, od pomiarów do finalnej logistyki? Co więcej, zrealizuje zlecenie sprawnie i szybko? Oto kilka istotnych kwestii, które warto wziąć pod uwagę.
- Kompleksowość. Oferta partnera powinna obejmować kilka etapów: pomiary, projektowanie opakowania, spakowanie towaru do transportu przy uwzględnieniu wszystkich norm i zabezpieczeń, ewentualne przetransportowanie go do miejsca docelowego lub portu morskiego czy lotniczego.
- Elastyczność. Warto dowiedzieć się, czy firma jest w stanie wykonać dedykowane opakowanie dla naszego towaru, niezależnie od jego gabarytów i funkcjonalności w terminie dla nas dogodnym albo wręcz koniecznym i czy w razie potrzeby zespół partnera dojedzie do nas i spakuje produkt na miejscu. Kolejne pytanie jak szybko firma pakująca zareaguje na nasze bieżące zapotrzebowanie przy długofalowej współpracy.
- Doświadczenie. Dobrze jest prześledzić realizacje partnera pod kątem rodzaju pakowanych towarów. Jeżeli są różnorodne, możemy mieć większą pewność, że firma ma doświadczenie w branży. Warto również poprosić potencjalnego partnera o referencje od dotychczasowych klientów. Jeżeli mamy tu do czynienia z długoterminową współpracą, to dodatkowy plus dla partnera. Z dużym prawdopodobieństwem oznacza to, że sumiennie wywiązuje się ze swoich zobowiązań i można na nim polegać.
- Zaplecze techniczne. Duże zaplecze operacyjne wyposażone w profesjonalny park maszynowy (suwnica, wózki widłowe urządzenia transportu wewnętrznego, samochody ciężarowe do przewozu sprzętu na miejsce wykonania usługi itp.) pozwalający realizować różne pod względem wymogów technicznych zlecenia świadczą o tym, że firma jest przygotowana na duże i zróżnicowane zlecenia.
- Odprawy celne. Najczęściej pakowanie do transportu dotyczy towaru, który wysyłany jest w odległe rejony świata dlatego dużym udogodnieniem dla nas będzie możliwość zrealizowania odprawy celnej w tzw. miejscu uznanym Urzędu Celnego na terenie firmy pakującej bezpośrednio po załadunku na ciężarówkę.
- Innowacyjność. Pakowanie do transportu wymaga nie tylko bogatego zaplecza technicznego ale również know-how, doświadczenia i otwartości na zawodowe wyzwania. Bywa, że w tej branży trzeba się również wykazać sporą kreatywnością. Jeżeli firma, którą bierzemy pod uwagę, ma w swoim dorobku niestandardowe rozwiązania, pakowanie do transportu różnych pod względem budowy, gabarytów i wagi maszyn, urządzeń czy części linii produkcyjnych można liczyć na to, że poradzi sobie z każdym zleceniem.
Pakowanie do transportu – sprawdź ofertę firmy Opakowania Eksportowe Sp. z o.o. sp.k.
Jakie normy powinno spełniać pakowanie do transportu?
Pakowanie do transportu, zarówno pod kątem samych opakowań jak i usługi pakowania, powinno przebiegać w oparciu o wytyczne HPE. Zostały one opracowane przez niemieckie stowarzyszenie Bundesverband Holzpackmittel Paletten Exportverpackung, zrzeszające producentów opakowań drewnianych oraz usługodawców w zakresie pakowania. Normy HPE szczegółowo opisują sposoby zabezpieczania ładunków technicznych. Są to ogólnie uznane na świecie standardy w zakresie wszystkich dostępnych form transportu: lądowego, morskiego i lotniczego.
Skrzynie oraz podłoża drewniane to jedna z najpowszechniejszych form opakowań, na jakich opiera się pakowanie do transportu. Tu z kolei obowiązuje certyfikat ISPM-15, nazywany też normą IPPC. Został on przyjęty przez HPE, a opracowany przez Międzynarodową Konwencję Ochrony Roślin (ang. International Plant Protection Convention). Zgodnie z tym standardem drewno wykorzystywane do produkcji opakowań powinno być poddane obróbce termicznej zwanej fumigacją. Zapewnia ona likwidację wszelkich potencjalnie szkodliwych organizmów żywych obecnych w drewnie.
Czym się różni pakowanie do transportu lądowego, lotniczego i morskiego?
Teoretycznie każdy rodzaj transportu podlega tym samym normom, o których wspominamy w powyższym akapicie. W praktyce, jak wiadomo, diabeł tkwi w szczegółach. Pakowanie do transportu musi więc uwzględniać rodzaj i czas trwania tegoż transportu. Transport morski na przykład zajmuje zwykle znacznie więcej czasu niż lotniczy. Poza tym odbywa się w specyficznych warunkach. Duża wilgotność, zasolenie atmosfery, brak cyrkulacji powietrza oraz znaczne dobowe różnice temperatur mogą powodować konieczność specjalnych zabezpieczeń, na przykład przeciwwilgociowych. Zależy to jednak głównie od rodzaju transportowanego towaru. Z kolei transport lotniczy wymaga opakowania w postaci pełnej skrzyni, nie samej podstawy. Jest za to znacznie szybszy, dlatego w niektórych przypadkach można zrezygnować na przykład z zabezpieczania towaru przed wilgocią.
Wszystkie te szczegóły powinny być omówione podczas wstępnej analizy zlecenia. Planowanie jest bardzo ważną częścią procesu pakowania do transportu. Warto się do niego odpowiednio przygotować, jak również skorzystać z doświadczenia partnera.