Rozwój techniczny jest zjawiskiem przebiegającym równolegle do rozwoju człowieka na ziemi. Wraz z rozwojem życia zmieniają się wynalazki i ich skala. Jeszcze 4000 lat temu wynalezione koło byłoby bardzo łatwym do przetransportowania przedmiotem. Ba, samo w sobie było częścią maszyny transportowej. Z wieku na wiek zmieniały się gabaryty oraz złożoność maszyn, które wyprodukowane w mieście A znajdowały chętnych do ich nabycia w mieście B. Bezpieczne dostarczenie towaru stało się ważnym elementem przemysłu a odpowiednie pakowanie maszyn do transportu gwarancją sukcesu. Bardzo dobrą praktyką jest projektowanie maszyny z myślą o tym, jak ją można potem przetransportować. Dobrze przemyślana konstrukcja daje się łatwo podzielić na mniejsze elementy, które zmieszczą się w kontenerze. Pakowanie maszyn do transportu nie jest wtedy praco- i czasochłonne. Oczywiście istnieją sytuacje, gdy maszyna może zostać wysłana jedynie w całości, a to się wiąże z transportem ładunku ponadgabarytowego. Tego typu ‚kolosy’ również potrafimy spakować.
Pakowanie maszyn do transportu – etapy
- Na wstępie zawsze jest wywiad z Klientem, podczas którego dowiadujemy się wszystkiego co ważne z punktu widzenia firmy pakującej na temat przesyłanej maszyny. Interesują nas między innymi gabaryty, waga, stan techniczny, kształt, elementy ruchome urządzenia, możliwości podzielenia maszyny (jeśli jest taka konieczność) na mniejsze elementy możliwe do przetransportowania standardowymi naczepami lub w kontenerach. Ustalenie możliwości podziału maszyny na części możliwe do przetransportowania standardowymi środkami jest niezwykle istotne, bo ma znaczący wpływ na koszty operacji transportowej, które przy zastosowaniu środków do transportu ponadgabarytowego mogą wzrosnąć kilkukrotnie.
- Ważnym, z punktu widzenia naszej pracy, jest ustalenie destynacji pakowanego urządzenia oraz czasu jaki ma spędzić w podróży. Te dane bezpośrednio przekładają się na sposób zabezpieczenia ładunku czyli na warunki jakie muszą zostać stworzone w opakowaniu, żeby urządzenie w dobrej kondycji dotarło do odbiorcy. O ile każda pakowna rzecz musi zostać zabezpieczona przed uszkodzeniami mechanicznymi o tyle nie każda przed np. wilgocią. Inaczej też zostanie zabezpieczona maszyna, która w podróży ma spędzić 2 tygodnie, a inaczej urządzenie, które do odbiorcy ma trafić po roku od zabezpieczenia, bo takie zapotrzebowanie też istnieje.
- Często przeprowadzamy wizję lokalną, podczas której wykonujemy szczegółowe pomiary już pod kątem wyprodukowania odpowiedniego opakowania, uzgadniamy ze zleceniodawcą wybór materiału, z którego ma zostać wykonane, konsultujemy wybór środka transportu, ustalamy warunki potrzebne do wykonania zlecenia na terenie wskazanym przez zleceniodawcę lub przewiezienia maszyny do naszego zakładu w celu spakowania itp..
- Po ustaleniu szczegółów wykonywany jest projekt opakowania oraz samo opakowanie.
- Na wstępie procesu pakowania maszyn do transportu elementy urządzeń układane są na podłodze skrzyni oraz zabezpieczane przed przesuwaniem. Następnie wykonuje się dodatkowe zabezpieczenia w postaci dystrybucji i właściwego rozmieszczenia pochłaniaczy wilgoci, nakładania różnego rodzaju folii, pakowania próżniowego, zabezpieczenia preparatami antykorozyjnymi, etc). Potem ponownie, tym razem z boków i z góry zabezpiecza się urządzenie przed uszkodzeniami mechanicznymi za pomocą materiałów sztauerskich: rozpór, pasów, blokad.
- Po zakończeniu tego procesu skrzynia zostaje zamknięta, a na jej boki nanoszone jest oznakowanie ułatwiające bezpieczne przewożenie wózkami widłowymi, suwnicami, dźwigiem, a potem załadunek na samochód lub do kontenera. Oznaczenia istotne z tego punktu widzenia to między innymi waga brutto, środek ciężkości, punkty podparcia, miejsce w którym skrzynię można podjąć za pomocą zawiesi lub pasów. Na bok skrzyni często nanosi się również odbiorcę przesyłki i adres docelowy, które pozwalają identyfikować przesyłkę.
Po wykonaniu powyższych czynności można przystąpić do załadunku bezpiecznie spakowanej maszyny na samochód, który zabierze paczkę bezpośrednio do Klienta lub na lotnisko skąd urządzenie poleci w świat albo do kontenera, który załadowany na samochód pojedzie do portu gdzie rozpocznie się jego morska podróż.