Sztauowanie kontenerów.
Wiele osób decydujących się na wykonanie opakowania transportowego oraz zlecających transport towarów nie raz zetknęła się z pojęciem sztauowania. Niektórzy z Klientów wiedzą o co chodzi, są jednak tacy, dla których sztauowanie kontenerów to czarna magia. W tym artykule postaramy się nieco sprawę rozjaśnić.
Sztauowanie to czynność polegająca na bezpiecznym rozmieszczeniu ładunku i unieruchomieniu wszelkich ruchomych przedmiotów. Jednym z rodzajów sztauowania jest sztauowanie kontenerów czyli pakowanie i unieruchamianie w nich towarów w taki sposób, żeby podczas transportu nie uległy uszkodzeniu.
W transporcie sztauowanie jest stosowane od zawsze. Pierwotnie sztauowanie miało zastosowanie na statkach, w wypadku których właściwe zamocowanie ładunku ma wyjątkowo duże znaczenie, bo skutki błędu mogą osiągnąć relatywnie, w stosunku do innych form transportu, duże rozmiary. Źle zamocowany ładunek podczas transportu na wzburzonym morzu niejednokrotnie był przyczyną zatonięcia jednostki wraz z załogą i całym, nieraz bardzo cennym ładunkiem. Przemieszczenie źle zamocowanego ładunku powodowało przeniesienie środka ciężkości na którąś z burt i katastrofa gotowa!
Przed wiekami za sztauowanie towaru na statkach odpowiadał sternik, a jak ważna to była funkcja, niech świadczy fakt, że ze sztauowania zdawał egzamin.
Wraz z rozwojem przemysłu transportowego rozwinięciu uległ także proces sztauowania.
Wcześniej towary były unieruchamiane bezpośrednio w ładowniach jednostek pływających. W obecnych czasach proces załadunku i samego transportu został usprawniony poprzez zastosowane zestandaryzowanych kontenerów, które zapakowane towarem mogą podróżować dowolną drogą: lądową, morską, lotniczą.
Sztauowanie kontenerów jest jednym z procesów przygotowania towaru do podróży i weszło do języka powszechnego firm transportowych.
Za pomocą czego wykonujemy sztauowanie kontenerów?
Najstarszym i do tej pory powszechnie używanym materiałem do sztauowania kontenerów jest drewno. Wykonane z niego różnego rodzaju palety, ramy rozporowe oraz listwy ukośne oraz poprzeczne mają za zadanie unieruchomić ładunek przez ciasne oparcie go o stałe elementy skrzyni załadunkowej. Każda wolna przestrzeń powinna być wypełniona.
Często stosowanym materiałem sztauerskim są także taśmy odciągowe. Użycie odciągów, które przepasają ładunek od góry stosowanie jest, gdy zachodzi duże ryzyko przewrócenia się lub przesunięcia ładunku. Przy stosowaniu przepasania od góry należy pamiętać o zastosowaniu blokad bocznych u podstawy ładunku. Brak ich montażu może skutkować przesuwaniem się ładunku na skutek drgań powstałych podczas transportu. ‚Pływanie’ ładunku będzie tym większe im mniejsze tarcie do podłoża.
Kolejnym elementem używanym do sztauowania kontenera są maty antypoślizgowe. W połączeniu z wymienionymi wyżej pasami odciągowymi eliminują w znacznej mierze wspomniane ‚pływanie’ ładunku. Maty antypoślizgowe występują w formie dywanów, arkuszy papieru zwiększającego tarcie, mat gumowych. Dla doboru wszystkich obowiązuje jedna zasada. Mają mieć grubość, wymiar i wytrzymałość dobraną do gabarytów i masy ładunku. Maty powinny być także dobrane pod względem warunków otoczenia, jakie będą panować w trakcie transportu (wilgotność i temperatura powietrza)
Coraz częściej sztauowanie kontenera wykonuje się także z zastosowaniem worków sztauerskich. Są one znakomitym i szybkim sposobem na wypełnienie pustych przestrzeni. Świetnie tłumią wszelkie wstrząsy i wibracje oraz posiadają niewielką masę własną. Potrafią przetrwać nacisk rzędu 30 ton i są przystosowane do trudnych warunków atmosferycznych (zakres temperatur od -25 do 65 stopni Celsjusza i całkowita wodoodporność)
Sztauowanie kontenerów – zasady
- Żeby oszczędzić sobie kłopotów, czasu i pieniędzy podczas sztauowania należy przestrzegać kilku ważnych reguł.
- Masa sztauowanego ładunku nie może przekraczać nośności kontenera.
- Rozmieszczenie mas ładunku nie powinno przekraczać proporcji 60-40% (40-60%). Większy ciężar na przodzie lub tyle kontenera może doprowadzić do przeciążenia osi.
- Podczas sztauowania należy przestrzegać reguły kładzenia lżejszego ładunku na cięższym. Środek ciężkości powinien znajdować się poniżej połowy wysokości kontenera.
- Ciężar sztauowanego ładunku nie powinien przekroczyć wartości wytrzymałości pasów
- Należy zapewnić jak najmniejsze obciążenie drzwi kontenera
- Podczas sztauowania warto mieć na uwadze kolejność układania ładunku. Ten, który ma być jako pierwszy wyciągnięty musi być spakowany jako ostatni.
- Warto podczas sztauowania sporządzać dokumentację fotograficzną.